SEO zelf doen of uitbesteden? Wij leggen het uit!

Als je wilt dat je via Google meer bezoekers naar je website trekt is het belangrijk om met SEO te starten. Dit staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Het omvat in feite alle zaken die ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt te staan. Zelf beginnen met SEO is geen slecht idee, want er zijn genoeg zaken die je zelf kunt doen. Voor een professionele SEO campagne is het echter beter om bij een expert aan te kloppen. Deze weet alles over het verhogen van je conversie, het opbouwen van een sterk linkprofiel en het versterken van je online positie.

Wat kun je reeds zelf doen?

Om goed vindbaar te zijn in Google is het belangrijk om originele content te hebben staan op je website. Zorg voor mooie, passende beelden en teksten die goed beschrijven wat je te bieden hebt. Deze teksten moeten geschreven worden op basis van een zoekwoordenonderzoek. Dit kun je zelf doen, maar een SEO expert weet beter de uitkomst van zo’n onderzoek te interpreteren. Wat je tevens vast zelf kunt doen is kijken of er andere websites zijn waar je een link naar de jouwe op kunt plaatsen. Denk aan blogs, websites van klanten, nieuwswebsites, etc. Ook kun je reageren op andere blogposts en daar een link naar je website achterlaten. Vroeger gold: hoe meer links, hoe beter. Tegenwoordig is het echter zo dat ook de waarde van het domein waar de link op staat van belang is. Koop dus niet zomaar een paar honderd links op websites met een lage domain authority, want dit wordt eerder afgestraft dan beloond.

Wat moet je echt uitbesteden?

Wil jij graag een sterk linkprofiel opbouwen? Dan schakel je best een SEO expert in. Deze zal blogs en artikelen over jouw bedrijf laten schrijven, en deze plaatsen op websites met een aantrekkelijke domain authority. Uiteraard zit er een link naar jouw website in verwerkt. Daarnaast kan een expert kijken naar de structuur en technische kant van je website. Laadt deze snel? Zijn de URL’s en paginatitels google-vriendelijk? En zijn overal de meta-omschrijvingen ingevuld? Allemaal zaken waar je niet direct aan zou denken als je beter gevonden wilt worden in Google. En wat dacht je van conversie optimalisatie? Een online marketeer weet precies hoe je je website zo aanpast dat mensen eerder een aankoop doen of contact opnemen. En ook dat is belangrijk als je meer klanten wilt! Lees hier meer over conversie optimalisatie.

De conclusie: zelf doen of uitbesteden?

Als je jezelf na het lezen van dit artikel afvraagt: wat is SEO? kun je natuurlijk beter iemand inschakelen die je erbij helpt. Veel van deze dingen kun je met een beetje verstand van zaken echter ook zelf doen. Enkel als je super sterke (SEO geoptimaliseerde) teksten wilt, een groot aantal links naar je website wilt kopen of wilt gaan adverteren op google of social media kanalen is het echt aan te raden daar hulp bij te zoeken. Dit is namelijk ingewikkelder dan het lijkt!