Ons winkelgedrag is veranderd

De laatste anderhalf jaar, sinds het begin van de pandemie is het winkelgedrag veranderd. We hebben natuurlijk te maken gehad met een volledige sluiting van de winkels waardoor we wel op een alternatieve manier moesten shoppen. De supermarkten mocht wel gedurende de gehele periode open blijven maar ook daar zien we een verandering in het winkelgedrag. Veel mensen vonden het veiliger om hun boodschappen thuis te laten bezorgen dan in een overvolle supermarkt het risico lopen om besmet te worden. Ook na de pandemie zullen veel mensen ervoor kiezen om hun boodschappen thuis te laten bezorgen. Voor alle andere aankopen waren we lange tijd aangewezen op online bestellingen. De groei van het aantal online bestellingen, in diverse sectoren, was enorm. Zowel de leveranciers als ook de pakketbezorgers hadden de grootste moeite om tijdig te kunnen leveren. Momenteel is de vraag wat afgenomen maar het aandeel online aankopen ligt nog ver boven het aantal van voor de pandemie.  De voorspelling is dat het percentage online shoppers de komende jaren nog verder zal stijgen.

Het transport van de online aankopen

Met name het gemak doet veel mensen besluiten online te winkelen. Geen parkeerkosten, niet in de rij staan zijn een paar voordelen van het online winkelen. Veel online aanbieders bieden ook al verzending zonder kosten aan. Als je het vervelend vindt om je pakketten thuis bezorgd te krijgen is daar ook een oplossing voor. Veel pakketten die besteld worden kunnen gewoon door de brievenbus. Deze pakketten worden verzonden in een speciale brievenbusdoos. Het afhalen bij een speciaal afhaalpunt of kluis behoort ook tot de mogelijkheden. Door al deze flexibele mogelijkheden wordt het voor een steeds grotere doelgroep interessant om online aankopen te doen. Het “nieuwe” winkelen zal naar verwachting de komende jaren een verdere groei door gaan maken.

Service en garantie bij online aankopen

Als je online aankopen gaat doen let dan wel op waar je dit doet. De betrouwbare webshops hebben een keurmerk en goede garantie en retourvoorwaarden. Op het moment dat er dan toch iets niet goed is aan je aankoop of je wilt het zonder reden retourneren dan kan dat zonder problemen. Ook de voorwaarden met betrekking tot de kosten van het retourneren zijn belangrijk om vooraf even door te nemen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Maar in de meeste gevallen zullen je online aankopen gewoon goed zijn en komen de retour en garantievoorwaarden helemaal niet in beeld.